همین حالا در خبرنامه مشترک شوید تا آخرین اخبار ، اطلاع رسانی ها و تخفیف ها را دریافت کنید.

با ما در ارتباط باشید

سبد خرید

چشم مصنوعی

پروتز چشم مصنوعی

چشم مصنوعی یا پروتز چشم به عنوان جایگزین چشم اصلی از دست رفته به‌کار می‌رود. این پروتزها به طور عمده از موادی مانند پلاستیک سیلیکونی، شیشه و یا رزین ساخته شده‌اند و شبیه به چشم طبیعی به نظر می‌آیند. این پروتزها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخته می شوند تا با چشم طبیعی هماهنگ شوند.

 

در کلینیک پروتز دکتر اجرائی، تخصص و تجربه بالایی در ساخت و تنظیم پروتزهای چشم مصنوعی وجود دارد. این کلینیک از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی‌های روز استفاده می کند تا پروتزهایی با کیفیت و با دقت بالا تولید کند. همچنین، این کلینیک می‌تواند ارائه مشاوره و خدمات پس از فروش برای مراقبت و نگهداری از پروتز چشم مصنوعی را نیز برای شما فراهم کند.

 

پروتز زیبایی چشم
پروتز چشم در کلینیک دکتر اجرائی

 

شماره تلفن تماس با کلینیک پروتز چشم مصنوعی09121399225

 

اطلاعاتی که باید درباره چشم‌های پروتزی باید بدانید

چشم‌های پروتزی ممکن است کاملا طبیعی به نظر نرسند، اما همچنان نیاز به مراقبت برای حفظ راحتی و جذابیت دارند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده چشم پروتزی دارید یا ممکن است در آینده به یکی نیاز داشته باشید، می‌خواهید این سوالات متداول در مورد چشم‌های پروتزی و مراقبت از آنها را ببینید.

چه کسی نیاز به چشم‌های پروتزی دارد؟

چشم‌های پروتزی برای اطمینان از اینکه ظاهر شما پس از از دست دادن یک چشم به دلیل صدمه‌ای یا بیماری مانند سرطان، عفونت‌ها یا گلوکوما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، استفاده می‌شوند. پس از اینکه چشم شما در یک روند جراحی به نام “آنوکلیشن” برداشته شود، پزشک شما عضلاتی را که چشم طبیعی شما را کنترل می‌کرد، به یک ایمپلنتی که چشم پروتزی شما را پشتیبانی می‌کند متصل خواهد کرد. گرچه شما قادر به دیدن با این چشم نخواهید بود، اما اتصال عضلات به ایمپلنت اجازه حرکت دادن چشم را به انطباق با چشم دیگرتان خواهد داد.

به عنوان بخشی از روند جراحی، شما یک “تطبیق‌دهنده” دریافت خواهید کرد، یک دستگاه کوچک که زیر پلک شما قرار داده می‌شود تا به آن کمک کند شکل گرد خود را حفظ کند. تطبیق‌دهنده به مدت چند هفته با چشم پروتزی جایگزین می‌شود، زمانی که شما کاملاً از روند جراحی بهبود یافته‌اید.

آیا چشم‌های پروتزی از شیشه ساخته می‌شوند؟

اگرچه بسیاری از مردم هنوز به چشم‌های پروتزی به عنوان “چشم‌های شیشه‌ای” اشاره می‌کنند، اما امروزه این چشم‌ها از جنس آکریلیک ساخته می‌شوند. همچنین، چشم‌های پروتزی گرد نیستند. در واقع، تنها بخش قابل رویت چشم گرد است. شما حدود چهار تا شش هفته پس از عمل جراحی به یک متخصص مراجعه خواهید کرد تا برای چشم پروتزی‌تان سایزگیری شوید. پروتزیست ها تکنسین‌هایی هستند که چشم‌های پروتزی را سازگار با شما می‌ سازند و آن‌ها را شکل می‌دهند و رنگ بندی و اجزا و مردمک چشمی را به آن‌ها اضافه می‌کنند. این تکنسین‌ها نه تنها باید با جنبه‌های فنی سازگاری چشم‌های پروتزی آشنا هستند، بلکه همچنین باید هنرمندان ماهری باشند که بتوانند چشم‌هایی بسازند که زنده و طبیعی به نظر بیایند.

چشم پروتزی چگونه ساخته می شود؟

در هنگام ساخت پروتز چشم، ابتدا تصویربرداری و اندازه‌گیری دقیق از چشم انجام می‌شود تا پروتز به‌طور دقیق با چشم طبیعی هماهنگ شود. سپس، با استفاده از موادی مانند پلاستیک سیلیکونی، پروتز چشم تولید و شکل داده می‌شود. در نهایت، پروتز به‌طور دقیق تنظیم و سازگاری آن با چشم بیمار از طریق تنظیمات نهایی انجام می‌شود.

اهمیتی که به دقت در ساخت پروتزها در کلینیک پروتز دکتر اجرائی داده می‌شود، باعث می‌شود که افراد با نیازهای چشم مصنوعی به خدمات با کیفیت و مناسب و قیمت مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند.

 

چشم مصنوعی برای چه افرادی ساخته می شود؟

گاهی اوقات افراد به علت بیماری‌های مادرزادی، بعضی از بیماری های اکتسابی و آسیب هایی هم­چون ضربه یا برخورد اجسام خارجی که ممکن است به حفره چشمی آسیب بزند مجبور به تخلیه چشم می­شوند.

تخلیه چشم ممکن است به­ طور کامل صورت بگیرد یا متناسب با میزان آسیب وارده، بخشی از چشم تخلیه گردد.این امر علاوه بر این که منجر به از دست رفتن بینایی فرد می­گردد، ظاهر فردرا نیز تحت شعاع قرار می­دهد.

امروزه با توجه به پیشرفت های حاصل شده در زمینه پزشکی و توانبخشی، می توان با استفاده از چشم مصنوعی یا پروتز چشم ظاهر طبیعی فرد را تا حد قابل قبولی بازیابی کرد.

 

چشم مصنوعی
چشم مصنوعی

 

چشم مصنوعی

پس از بهبود زخم ها و التهاب حاصل از جراحی که حدودا بین 4 تا 6 هفته زمان می­برد، فرد می تواند برای دریافت چشم مصنوعی به مرکز ساخت پروتز مانند مرکز تخصصی پروتز دکتر اجرائی مراجعه کند.

 

انواع چشم مصنوعی

متداول ترین چشم های مصنوعی بر اساس جنس به دو دسته ی چشم های مصنوعی از جنس شیشه و از جنس رزین اکریلیک تقسیم می شوند.

روش های ساخت چشم مصنوعی بصورت ساخت سفارشی و یا پروتز های چشم آماده می­باشد.

 

انواع چشم مصنوعی
انواع چشم مصنوعی در کلینیک دکتر اجرائی

 

چشم‌های مصنوعی بر اساس عمل کرد معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. چشم‌های مصنوعی ساکن: این نوع از چشم‌های مصنوعی ثابت و بدون حرکت هستند. زمانی که چشم طبیعی از بین رفته و نیاز به جایگزینی دارد اما توانایی حرکت را ندارد، این نوع از چشم‌های مصنوعی استفاده می‌شود. آنها به شکل و اندازه‌ای مشابه چشم طبیعی طراحی شده‌اند، اما قابلیت حرکت ندارند.
  2. چشم‌های مصنوعی متحرک: این نوع چشم‌های مصنوعی قابلیت حرکت دارند و توانایی جلوگیری از ظاهر ناطقریب و چشم‌های ثابت را دارند. آنها معمولاً دارای مکانیزم‌هایی هستند که امکان حرکت را فراهم می‌کنند، مانند محورها و سیم‌هایی که به چشم متصل شده‌اند. این انواع چشم‌های مصنوعی قابلیت حرکت به سمت‌های مختلف را دارند، از جمله حرکت بالا و پایین، راست و چپ و حتی دوران در محور چشم.

 

همچنین، در زیردسته‌های دیگر نیز می‌توان چشم‌های مصنوعی را طبق ویژگی‌های خاص دسته‌بندی کرد، از جمله:

 

  • چشم‌های مصنوعی تک قطعه: این نوع از چشم‌های مصنوعی به صورت یک قطعه ساخته می‌شوند و قابلیت حرکت ندارند.
  • چشم‌های مصنوعی قابل تنظیم و تغییر: این نوع از چشم‌های مصنوعی دارای قابلیت‌هایی مانند تنظیم فاصله دید، تغییر اندازه یا رنگ برخی اجزاء هستند.

 

مهم است که هر نوع چشم مصنوعی به طور دقیق با توجه به نیازها و وضعیت فرد توسط یک تیم پزشکی تخصصی تعیین و ساخته شود.

 

چشم های مصنوعی سفارشی ساخت(custom made)

اصولی­ ترین و علمی ­ترین روش برای ساخت پروتز چشم، بصورت ساخت سفارشی و بر اساس قالب گیری از حفره چشمی می ­باشد.

 

مراحل ساخت و دریافت پروتز چشم

جلسه اول پس از معاینه  و ارزیابی، قالب ­گیری از حفره­ ی چشم تخلیه شده با استفاده از آلژینات(ماده مخصوص قالبگیری پروتز چشم) صورت می­گیرد. علاوه بر این اندازه گیری های لازم از چشم مقابل نیز صورت می گیرد.در مرحله ­ی بعد با تبدیل قالب آلژیناتی به قالب مومی اصلاحات لازم روی آن انجام می شود تا برای مرحله پرو آماده شود.

 

مراحل ساخت و دریافت پروتز چشم
مراحل ساخت و دریافت پروتز چشم

 

مرحله پرو پروتز چشم

در مرحله­ ی پرو قالب مومی در حفره چشم فرد قرار داده می شود و از لحاظ اندازه و فیت بودن بررسی شده و در صورت نیاز اصلاحات لازم  انجام می شود و همچنین محل دقیق عنبیه و رنگ آن با توجه به چشم مقابل تعیین می شود.

پس از این مرحله پروتز مومی تبدیل به پروتز آکریلیکی می شود و در حین ساخت پروتز آکریلیکی باید عنبیه و مویرگ ها در محل تعیین شده و طبق رنگ انتخاب شده در مرحله پرو قرار داده شوند.

بعد از اتمام ساخت پروتز آکریلیکی، مرحله نهایی  پولیش و صیقل پروتز می­باشد تا از آزردگی حفره چشم و ایجاد ترشحات اضافی جلوگیری کند و برای استفاده فرد بعنوان چشم مصنوعی آماده شود.

 

زمان پولیش چشم مصنوعی

معمولا با توجه به میزان استفاده فرد از پروتز چشم بعد ازحدود 6 ماه نیاز به پولیش مجدد دارد.

 

چشم های مصنوعی آماده (پیش ساخته)

نوعی دیگر از چشم های مصنوعی بصورت آماده و پیش ساخته موجود هستند. این چشم ها بر اساس شباهت هایی که به چشم مقابل فرد دارند انتخاب شده و به جای چشم از دست رفته جایگزین می­شوند. این نوع پروتز چشم معمولا بصورت کامل نمی­توانند ظاهر از دست رفته را جبران کنند و تا حدودی شبیه چشم مقابل هستند.

علاوه­ براین ممکن است بدین علت که نمی­تواند حفره چشم را کامل پر کند باعث جمع شدن بافت حفره چشم شود. این امر می­تواند فرد را برای دریافت پروتز های بعدی با مشکل مواجه کند.

 

بعد از مراجعه به کلینیک پروتز چشم مصنوعی چه مراحلی طی می شود؟

 

1. مشاوره و اندازه‌گیری: در این مرحله، پروتزگر با بیمار مشاوره می‌کند و اطلاعاتی راجع به نیازها و ترجیحات او را جمع‌آوری می‌کند. سپس، اندازه‌گیری دقیق انجام می‌شود تا پروتز با اندازه و شکل چشم مطابقت داشته باشد.

۲. ساخت مدل اولیه: از اطلاعات جمع‌آوری شده، مدل اولیه‌ای از پروتز ساخته می‌شود. این مدل برای بررسی و تصحیح اندازه و شکل استفاده می‌شود.

۳. ساخت پروتز: پس از تصحیح مدل اولیه، پروتز اصلی با استفاده از مواد مناسب ساخته می‌شود. این مرحله شامل فرآیندهایی مانند رنگ‌آمیزی و ایجاد جزئیات بصری دقیق می‌شود.

۴. تنظیم و تنظیمات نهایی: پس از ساخت پروتز، آن را برای بیمار تنظیم و سازگاری نهایی با چشم او انجام می‌دهند. این شامل تنظیماتی مانند تنظیم قرارگیری و تطبیق رنگ پروتز با چشم طبیعی می‌شود.

۵. آموزش و مراقبت: در نهایت، بیمار را آموزش می‌دهند که چگونه پروتز را قرار دهد و از آن مراقبت کند. این شامل تمیز کردن پروتز، نگهداری و احتمالاً تعویض منظم آن است.

 

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

بعد از دریافت پروتز چشم :

  • پروتز را باید هر روز یا هر دو روز یکبار از حفره چشمی خارج کرده و شستشو و ضدعفونی صورت بگیرد.
  • حفره چشمی شستشو داده شود.
  • برای جلوگیری از خشکی حفره چشمی می توان از قطره های مخصوص مثل اشک مصنوعی استفاده کرد.
  • از افتادن یا ضربه به پروتز جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه برای پولیش مراجعه شود.

 

نگهداری و مراقبت از پروتز چشم
نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

 

طول عمر یک پروتز چشم چقدر است ؟

عمر پروتز چشم بستگی به میزان استفاده فرد و مراقبت های انجام شده در حین استفاده دارد. بصورت میانگین هر پروتز چشم با در نظر گرفتن اینکه مراقبت های لازم به درستی انجام شده باشد و حفره چشمی فرد دچار تغییرات شدید نشده باشد، حدود 2 تا 4 سال عمر می کند.

چگونه چشم پروتزی خود را تمیز کنم؟

تمیز کردن باعث می‌شود چشم شما راحت باقی بماند. در اکثر موارد، شما تنها باید حدود هر سه هفته یک بار چشم را بیرون بیاورید و تمیز کنید، اگرچه برنامه تمیز کردن شما به میزان راحتی شما وابسته است. قبل از لمس چشم، شستن دست‌هایتان به طور کامل اساسی است تا جلوگیری از تحریک یا عفونت بافت‌های حفره چشم شما شود.

انگشتان شما تنها ابزاری هستند که برای تمیز کردن چشم نیاز دارید. چشم را زیر جریان آب گرم نگه دارید و به آرامی آن را مالیده و تمیز کنید. معمولاً صابون لازم نیست، اما اگر صابون لازم است، سعی کنید نرم‌ترین صابون را پیدا کنید تا از تحریک جلوگیری شود. بعد از تمیز کردن، از یک دستمال نرم یا کاغذ بهداشتی استفاده کنید قبل از وارد کردن مجدد آن چشم را خشک کنید .

تمیز کردن پروتز خود در خانه می‌تواند به کاهش ذرات و رسوبات پروتئینی کمک کند، اما هنوز هم باید به طور منظم به یک پروتزیست مراجعه کنید تا تمیز کردن و تلمیع حرفه‌ای انجام دهید. تمیز کردن حرفه‌ای رسوبات سخت و نفوذ باکتری‌ها را از بین می‌برد.

انجمن چشم‌پزشکان پیشنهاد می‌دهد که اگر بزرگسال هستید، حداقل هر سال یک بار به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید و توجه دارد که کودکان زیر سه سال باید هر سه ماه یک بار، در حالی که کودکان زیر نه سال باید هر شش ماه یک بار مراجعه کنند. اگر تمیز کردن را به تعویق بیاندازید، ممکن است در اطراف حفره چشم خود رسوباتی مشاهده کنید یا احساس تحریک پلک داشته باشید.

پروتز چشم تخلیه شده

پروتز چشم تخلیه شده به یک فرآیندی که در آن یک پروتز یا چشم مصنوعی به جای چشم طبیعی که از بین رفته یا حذف شده است، قرار داده می‌شود. این فرآیند معمولاً در مواردی مانند آسیب‌های جدی به چشم، بیماری‌های خاص، یا حتی جراحی‌های برداشتن چشم به دلیل بیماری یا آسیب انجام می‌شود.

پروتز چشم تخلیه شده توسط کلینیک دکتر اجرائی ساخته می‌شود که به شکل و اندازه چشم طبیعی شباهت دارد. این پروتزها به وسیلهٔ متخصصین که در این حوزه تخصص دارند، ساخته و نصب می‌شوند تا ظاهر طبیعی و قابل قبولی را برای فرد فراهم کنند.

پروتز چشم تخلیه شده اغلب باعث بهبود ایمنی روانی و اجتماعی فرد می‌شود، زیرا به او اجازه می‌دهد تا ظاهر طبیعی‌تری داشته باشد.

 

پس از نخلیه چشم (حذف چشم)، اهمیت مراقبت‌های پساعملی و توجه به سلامت چشم و سلامت کلی بدن بسیار مهم است. در ادامه، چندین نکته کلیدی را برای مراقبت پساعملی پس از نخلیه چشم بیان می‌کنم:

 

  1. پیگیری مراقبت‌های پزشکی: برنامه مراقبتی پساعملی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. این برنامه ممکن است شامل مراقبت‌های دارویی، ضمادی، و مشاوره‌های پزشکی باشد. مهم است که دستورات پزشک را دقیقاً دنبال کنید.
  2. مراقبت از زخم: در صورت وجود زخم یا جراحی، مراقبت از آن با رعایت تمیزی و تعویض بندهای ضماد مهم است. همچنین اطمینان حاصل شود که هرگونه علامت عفونت به پزشک گزارش شود.
  3. استفاده از داروها: استفاده از داروهای ضد التهاب، ضد درد، و ضد عفونی بر اساس دستورات پزشک بسیار مهم است.
  4. مراقبت از چشم دیگر: در صورتی که فقط یک چشم نخلیه شده است، مراقبت از چشم باقی‌مانده نیز بسیار مهم است. برای مثال، حفظ تمیزی و از هرگونه آسیب جلوگیری کنید.
  5. مشاوره و پشتیبانی روانی: انطباق با تغییراتی که نخلیه چشم ایجاد می‌کند ممکن است چالش‌برانگیز باشد. بنابراین، مشاوره و پشتیبانی روانی از متخصصین می‌تواند بسیار مفید باشد.
  6. ارتباط با پزشک: هرگونه علائم ناخوشایند یا مشکلاتی که پس از عمل ممکن است رخ دهد، باید به پزشک گزارش شود. اطمینان حاصل کنید که پس از عمل دنباله‌هایی که پزشک مشخص کرده است را دنبال می‌کنید.

 

همچنین، باید به یاد داشته باشید که هر فرد ممکن است نیازهای خاص خود را پس از نخلیه چشم داشته باشد. بنابراین، مهم است که با پزشک خود در مورد نگرانی‌ها، سوالات و نیازهای خود صحبت کنید.

 

آیا چشم مصنوعی قابلیت حرکت دارد؟

بله، چشم‌های مصنوعی معمولاً قابلیت حرکت دارند. این امکان به کمک مکانیزم‌هایی که در پروتز چشم قرار می‌گیرند فراهم می‌شود. این مکانیزم‌ها معمولاً متشکل از یک محور و سیم‌هایی است که به چشم مصنوعی متصل می‌شوند.

با استفاده از مکانیزم‌های مختلف، چشم مصنوعی می‌تواند به سمت‌های مختلف حرکت کند، مانند حرکت بالا و پایین، راست و چپ و حتی دوران در محور چشم. این حرکت‌ها به صورت دستی توسط فرد یا با استفاده از یک سیستم خاص کنترل می‌شوند.

این قابلیت حرکت، به طراحی و ساخت پروتزهای چشم مصنوعی افزوده می‌شود تا ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند و به افرادی که از آنها استفاده می‌کنند، اطمینان بیشتری بدهند.

 

چشم مصنوعی سفارشی
چشم مصنوعی سفارشی

 

رنگ چشم مصنوعی

رنگ پروتز چشم معمولاً بر اساس ترکیبی از رنگهای مختلف و تطابق با رنگ چشم طبیعی فرد ساخته می‌شود. در واقع، تولیدکنندگان پروتزهای چشم مصنوعی تلاش می‌کنند تا با رنگهایی که به چشم طبیعی شباهت دارند، پروتزهایی را ارائه دهند که ظاهری طبیعی و متناسب با شخصیت فرد داشته باشد. این شامل ترکیب‌هایی از رنگهای قهوه‌ای، آبی، سبز، خاکستری و حتی کاملا مشابه چشم طبیعی می‌شود.

در برخی موارد، پروتزهای چشم مصنوعی دارای قابلیت تنظیم رنگ هستند، به‌طوری‌که می‌توانند رنگ واقعی چشم طبیعی فرد را شبیه‌سازی کنند. این امکان برای افرادی که می‌خواهند یک پروتز چشم با ظاهر طبیعی‌تر داشته باشند بسیار مفید است.

به هر حال، انتخاب رنگ پروتز چشم باید با مشورت پزشک یا متخصص در زمینه پروتزهای چشم صورت گیرد. او می‌تواند شما را راهنمایی کند تا بهترین رنگ و تناسب با چشم طبیعی خود را انتخاب کنید.

هزینه ساخت چشم مصنوعی

هزینه ساخت پروتز چشم در سال 1403 با توجه به نوع تخلیه ­ی چشم و مواد مورد استفاده در ساخت پروتز متفاوت است و ممکن است در محدوده قیمت   7 تا 15 میلیون تومان متغییر باشد.

برای اطلاع از قیمت پروتز چشم متناسب با شرایط شما می توانید با کارشناسان ما در مرکز تخصصی پروتز دکتر اجرائی تماس بگیرید.

 

بهترین کلینیک برای پروتز چشم مصنوعی

 

انتخاب بهترین کلینیک برای پروتز چشم مصنوعی بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 

  1. تخصص و تجربه پزشکان: بهترین کلینیک برای پروتز چشم مصنوعی، کلینیکی است که دارای پزشکان و تخصص‌های مرتبط با این زمینه با سابقه و تجربه موثری هستند. تجربه و تخصص پزشکان در این زمینه می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه نهایی داشته باشد.
  2. تجهیزات و فناوری: کلینیکی که از تجهیزات و فناوری روز استفاده می‌کند و دارای امکانات به‌روز و پیشرفته برای ساخت و نصب چشم مصنوعی است، می‌تواند نتایج بهتری را ارائه دهد.
  3. نظرات و بازخوردهای بیماران قبلی: با مطالعه نظرات و تجربیات بیماران قبلی که از خدمات کلینیک استفاده کرده‌اند، می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. بازخوردهای مثبت و موفقیت‌های قبلی می‌توانند نشان دهنده کیفیت خدمات کلینیک باشند.
  4. موقعیت جغرافیایی: موقعیت جغرافیایی کلینیک نیز می‌تواند نقش مهمی در انتخاب آن داشته باشد. انتخاب کلینیکی که در نزدیکی محل زندگی یا کار شما باشد، می‌تواند در دسترسی و راحتی اپراسیون و مراقبت‌های پساعملی مفید باشد.

 

بنابراین، بهترین کلینیک برای پروتز چشم مصنوعی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و باید با مطالعه، مشاوره با پزشکان متخصص و بررسی شرایط شخصی، انتخاب شود.

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * علامت گذاری شده اند

نوزده − 2 =

09121399225